Pengembangan Model Pembelajaran Quantum Teaching Tipe Tandur untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa

Pengembangan Model Pembelajaran Quantum Teaching Tipe Tandur untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa

Authors

  • Leni Damayanti Program Studi Pendidikan Ekonomi, FKIP, Universitas Langlangbuana
  • Erliany Syaodih Program Studi Pendidikan Ekonomi, FKIP, Universitas Langlangbuana
  • Anytha Basaria Silitonga Program Studi Pendidikan Ekonomi, FKIP, Universitas Langlangbuana

Abstract

This research is motivated by the lack of student interest in learning economy. Students who are interested in learning tend to be happy, interested in everything they are facing, caring about, and wanting to be involved in the PBM's activities. The efforts of teachers in implementing the learning activities currently not oriented to increase student interest. Based on these problems, it needs to be an innovation in learning which aims to find a suitable learning model to increase student interest is quantum teaching learning model types TANDUR combined with Mind Mapping method. The method used in this study is a research and development (Research and Development) including the use of descriptive models and action research. The implementation of the R & D method is divided into three steps: preliminary study, development and testing. The population used is class X in SMA Negeri 11 Bandung. Sampling for testing using purposive sampling with particular consideration is based on the advice of teachers of economic subjects the sample used during the limited test is class X-MIA5 whereas at the time of extensive testing is a class X-IIS1 as experimental class and class X-IIS3 as the control class by using Quasi-Experimental Design of Matching pretest-posttest control group design. Based on the results of data processing, it can be concluded that the development of quantum learning model is more effective TANDUR type used in the learning economy in increasing student interest compared with the learning model.

References

Dahlan, M.S. (2014) Statistik Untuk Kedokteran dan Kesehatan Deskriptif, Bivariat dan Multivariat Dilengkapi Aplikasi Menggunakan SPSS. Jakarta: Epidemiologi Indonesia.

Dalyono, M. (2012). Psikologi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta.

Darmansyah. (2011). Strategi Pembelajan Menyenangkan dengan Humor, Jakarta: Bumi Angkasa.

Eneng Iis. (2015). Pengembangan Metode Inkuiri untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Sintesis. Skripsi pada FKIP Universitas Langlangbuana Bandung: tidak diterbitkan.

Huda, M. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Meilia, Maya. (2016). Pengaruh Metode Group Investigation Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Variabel Moderator Kemandirian Belajar Siswa : Studi Kuasi Eksperimen Pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Sistem Pembayaran dan Alat Pembayaran Kelas X SMA Negeri 11 Bandung. Thesis: Universitas Pendidikan Indonesia Bandung: tidak diterbitkan.

Mulyani, L. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Smartbook Berbasis Sains untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar: Studi Kasus Pada Pembelajaran Akuntansi Pokok Bahasan Persamaan Dasar Akuntansi Kelas XII Lintas Minat Ekonomi di SMA Negeri 22 Bandung. Skripsi pada FKIP Universitas Langlangbuana Bandung: tidak diterbitkan.

Mulyasa, E. (2009). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ormrod, J, E. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Erlangga.

Potter, De Bobby. dkk (2000) Quantum Teaching Belajar Nyaman dan Menyenangkan, Bandung: Kaifa.

Potter, De Bobby. dkk. (2003) Quantum Teaching, Bandung: Kaifa.

Potter, De Bobby., Hernacki, Mike. (2010) Quantum Teaching, Bandung: Kaifa.

Prianto, D. (2009). Mandiri Belajar SPSS untuk Analisis Data dan Uji Statistik. Yogyakarta: Medikom.

Sagala, S. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: CV Alfabeta.

Sanjaya, Wina. (2010). Strategi Pembelajara Berorientasi Standar Proses, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Santoso, S. (2012). Aplikasi SPSS pada Statistik. Jakarta: PT Elek Komputindo.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: CV Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Manajemen. Bandung: CV Alfabeta.

Sukmadinata, N, S. (2007). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sumber Skripsi dan Tesis:

Syah Muhibbin. (2000). Psikologi dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tirtaraharja, U dan S. L. La.Sulo.(2005). Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif, Konsep Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.

User U. (2010), Menjadi Guru Professional, Bandung: Remaja Rosda Karya

Wahab, A.A. (2012). Metode dan Model-Model Mengajar Ilmu Pengetahuan Sosila (IPS). Bandung: Alfabeta.

Wena, M. (2012). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontenporer Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Wiyono, G. (2011). Merancang Penelitian Bisnis dengan Alat Analisis SPSS 17 & Smart Pls 2.0. Yogyakarta: STIM YKPM

Downloads

Published

2015-06-01

How to Cite

Damayanti, L., Syaodih, E., & Silitonga, A. B. (2015). Pengembangan Model Pembelajaran Quantum Teaching Tipe Tandur untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 2(1). Retrieved from https://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/jp2ea/article/view/124

Issue

Section

Research

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 
Loading...