Vol. 17 No. 2, Desember 2019
Research

Penerapan Model Experiential Learning Berbantuan Media Gambar Untuk Meningkatkan Kreativitas Kerajinan Tangan Peserta Didik

Aris Abdul Rohman
Program Studi Pendidikan Guru SD, FKIP, Universitas Langlangbuana
Ace Iwan Suryawan
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP, Universitas Langlangbuana
Imam Jahrudin Priyanto
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP, Universitas Langlangbuana
Published December 31, 2019
Keywords
  • experiental learning model,
  • handicraft creatifity
How to Cite
Rohman, A. A., Suryawan, A. I., & Priyanto, I. J. (2019). Penerapan Model Experiential Learning Berbantuan Media Gambar Untuk Meningkatkan Kreativitas Kerajinan Tangan Peserta Didik. EDUCARE, 17(2), 119-126. Retrieved from http://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/educare/article/view/251

Abstract

The title of this research is the application of experiential learning models assisted by picture media to enhance the creativity of students' handicrafts. The problem under study is about the results of students' creativity using the experiential learning model assisted by the image media. This research aims to determine the results of the creativity of handicrafts in arts and culture lessons and crafts using experiential learning models. The theory used in this study is David Kolb (1984) for the experiential learning model and Utami Munandar (2012) for creativity. This research is quantitative. The population in this study was 28 people for the control class and 28 people for the experimental class. Data collection techniques used were observation, and practice tests. Data collection instruments consisted of observation sheets and practice test assessment rubrics. The results of this study indicate that there is a difference in the increase in the results of the creativity of handicrafts aided by media images.

References

Abdul Majid, S.Ag, M,Pd, (2014) Belajar Dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2014), h. 127

Abdul Majid, M.Pd, (2013). Strategi Pembelajaran, (Bandung: PT.Remaja Rosdakarya), hal. 94.

Akbar.A. (2014). Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar. Pengaruh Model Experiential Learning Terhadap Berpikir Kreatif dan Keterampilan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar. 2 (3), hlm.463-476.

Arifin, Z. (2014). Evaluasi Pembelajaran, Cetakan Ke-6, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penlitian Suatu Pnedektan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Basuki dan Hariyanto, (2015). Asesmen Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Basuki, H. (2005). Kreativitas Keberbakatan Intelektual dan Faktor-faktor pendukung dalam. Jakarta: Gunadarma

Cahyani.I. (2013). Pembelajaran Menuli#s Berbasis Karakter dengan Pendekatan Experiential Learning. Bandung: Program Studi Pendidikan Dasar SPS UPI.

Eveline dan Siregar. (2011). Teori Belajar dan Pembelajran. Jakarta: Ghalia Indonesia

Eka Arista Susilowati. 2011. Skripsi “Pemanfaatan Bahan Bekas Untuk Meningkatkan Kreativitas Hasil Karya Siswa Dalam Pembelajaran Keterampilan Kelas IV SDN Babatan I/456 Surabaya”. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya

Elizabeth B. Hurlock. (1978). Perkembangan Anak. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Fathurrohman, M. (2015). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta : Ar- Ruzz Media

Feist, J. & Feist, G. J. (2014). Teori Kepribadian. Jakarta: Salemba Humanika

Gustami, S.P. (1992). Seni Kriya Indonesia: Dilema Pembinaan dan Pengembangannya. Bandung: ITB.

Husna, dkk. (2013). “Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama melalui Model Pembelajaran
Kooperatif Tipe Think- Pair-Share (tps). Jurnal Peluang 1 (2) : 81-92.

Hastuti, Sri. (1996). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia.Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Bagian Proyek Penataran Guru SLTP Setara D-III

Ibnu Trianto, Suseno Hadi, (2017). Desain Pengembangan Kurikulum 2013 di Madrasah. Jakarta: Prenenda Media Group.

Istigfaroh Zikrina (2014). Pelaksanaan Model Pembelajaran Experiential Learning di Pendidikan Sekolah Dasar Alam Prima Yogyakarta. [Online] Tersedia
http://journal.student.uny.ac.id/ojs/indeks. php/fiptp/article/download/143?136 (Diunggah: 21 September 2017, Pukul 19.30)

Kolb David, A. (1984). Experiential Learning. Englewood Cliffis, Nj: Prentice Hall

Makmur (2015). Efektifitas penggunaan metode base methode dalam meningkatkan kreativitas dan motivasi belajar matematika siswa SMPN 10 Padangsidimpuan Jurnal Edu Tech Vol 1. No 1

Munandar, Utami (1992). Mengembangkan bakat dan kreativitas anak sekolah (Petunjuk Bagi Para Guru dan Orang Tua). Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.

Munandar, Utami (2012). Pengembangan Kreativitas anak berbakat, Jakarta: Rineka Cipta

Munandar, Utami (2009). Kreativitas Sepanjang Massa Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.

Setiawan, Cony, Putrawan M, Setiawan, Th.I, (1998). Dimensi Kreatif dalam filsafat ilmu. Bandung: Remaja Karya.

Sukmadinata, Nana Syaodih. (2013). Metode Penrlitian Pendidikan, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiono (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Cetakan Ke-28, Bandung: Alfabeta.

Torrance, E. P. (1988). The Nature of Creativity as manifest in its test-, New York: Cambridge University Press.