Pengaruh Penggunaan Model Cooperative Learning Tipe Cooperative Integrated Reading and Composition Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Peserta Didik

Pengaruh Penggunaan Model Cooperative Learning Tipe Cooperative Integrated Reading and Composition Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Peserta Didik

Penulis

  • Ria Epina Program Studi Pendidikan Ekonomi, FKIP, Universitas Langlangbuana
  • Uus Manzilatusifa Program Studi Pendidikan Ekonomi, FKIP, Universitas Langlangbuana
  • Sungging Handoko Program Studi Pendidikan Ekonomi, FKIP, Universitas Langlangbuana

Kata Kunci:

understanding of concept, cooperative integrated reading and composition, CIRC

Abstrak

This research is motivated by the lack of understanding of students' concepts that can be seen when educators give a question to students who cannot repeat the concept with their own language. The purpose of this study was to determine the use of Cooperative Learning learning types of Cooperative Integrated Reading and Composition (performed very well or not, so that if it is good then there will be an influence on increasing students' concept understanding. This research was conducted in the even semester of 2017/2018 school year. The instruments used in this study are observation sheets and test types describing the concept comprehension ability in writing so the data to be collected in this study are pretest and posttest data which are then analyzed by using SPSS 22.0 for Windows software to see the effect of using learning models CIRC. Hypothesis testing results using the observation sheet, and t-test which shows that the CIRC model use model is used very well, and based on the results of statistical tests the understanding of the concept of students in the experimental class experienced a significant increase compared before using it.

Referensi

Arifin, Z. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidik an Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Dahlan, A. (2015). Dipetik Agustus 5, 2018, dari Copyright © 2015 Eureka Pendidikan All Right Reserved: https://www.eurekapendidikan.com

Fatmawati, S. d. (2015). Desain Laboratorium Skala Mini Untuk Pembelajaran Sains Terpadu. Yogyakarta: Deepublish.

Fikrotur, R. (2016, Desember 30). Dipetik Juli 29, 2018, dari https://www.eurekapendidikan.com /2016/12/tingkat-pemahaman- konsep.html

Halimah, Andi. (2014). Metode Cooperative Integrated Reading And Composition (Circ) Dalam Pembelajaran Membaca Dan Menulis Di Sd/Mi: Makasar:

Kurniasih, I., & Sani, B. (2017). Ragam pengembangan model pembelajaran untuk peningkatan profesionalitas pendidik. Bandung: Kata Pena. Fakultas Kependidikan Makassar. Tarbiyah dan UIN Alauddin Rosdakarya.

Riadi, M. (2017, Oktober 30). Dipetik agustus 17, 2018, https://www.kajianpustaka.com/20 17/10/model-pembelajaran- circ.html

Sardiman, A. (2011). Interak si dan Motivasi Belajar. Jakarta:
PT.Rajagrafindo Persada. Siregar, Nara (2010). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghamalia.

Sugiyono. (2017a). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Suprijono, A. (2012). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar. Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenamedia Group.
Trianto. (2013). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Yusuf, M. A. (2017). Asesmen dan Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Wiki buku bahasa Indonesia (2017).Dipetik April 29, 2018, dari https://id.wikibooks.org/wiki/B ahasa_Indonesia/Wacana
Hakim, Abdullah. (2014). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Penggunaan Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Bagi Peserta didik Kelas V SD Negeri Temanggal, Kalasan Tahun Pelajaran 2013/2014:Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.

Hidayat, A. (2017). Begini Cara Pengujian Hipotesis Komparatif Dengan Uji T- Test Menggunakan Excel dan SPSS. Bandung: Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Langlangbuana.

Huda, M. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran Isu-Isu Metodis dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Komalasari, K. (2013). Pembelajaran kontekstual konsep dan aplikasi. Bandung: PT. Refika Aditama

Diterbitkan

2018-12-31

Cara Mengutip

Epina, R., Manzilatusifa, U., & Handoko, S. (2018). Pengaruh Penggunaan Model Cooperative Learning Tipe Cooperative Integrated Reading and Composition Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Peserta Didik . EDUCARE, 16(2), 52–59. Diambil dari https://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/educare/article/view/231

Terbitan

Bagian

Research
Loading...