Implementasi Metode Pembelajaran Drill dengan Teknik Inquiry untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa
Keywords:
Drill Learning Methods, Inquiry Techniques, learning activitiesAbstract
This research is motivated by the low activity and learning outcomes of students in accounting subjects. In accounting subjects students are expected to carry out learning activities so that they can influence student learning outcomes. In addition to understanding accounting is a subject that requires special expertise that must be practiced. The material chosen is journal material, because the journal is the basis for making the next financial report. A teacher must be able to create learning that can facilitate the creation of student learning activities. In this study used Drill Learning Method with Inquiry Technique. The method used is the experimental method, while the nature of the research used in this research is quantitative research. The results showed that the use of the method in the learning activities is important, therefore teachers should be able to choose, design and implement learning method in accordance with the characteristics of the subjects, the students 'characteristics, the characteristics of the learning objectives so as to create an atmosphere of learning that can facilitate the students' learning activities and can help improve student learning outcomes.References
Arikunto, Suharsimi. (2008). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Dua). Jakarta: Bumi Aksara.
Herianti, Yanti. (2006). Tanya Jawab Seputar Penelitian Pendidikan Sains. Jakarta:Bumi Aksara.
Kusnandar. (2008). Aktivitas Belajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Muhaimin, Abdul Mujib. (1993). Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung: Trigenda Karya.
Mulyasa, E. (2005). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional. (2001). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Permana, Leni dkk. (2009). Ekonomi 2 untuk SMA kelas XI. Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.
Roestiyah. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Asdi Mahasatya.
Ruseffendi, E. T. (2005). Dasar-dasar Matematika Modern dan Komputer untuk Guru (Edisi 5). Bandung: Tarsito.
Sagala. S. (2007). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sanjaya, Wina. (2007). Strategi Pembelajaran Kooperatif: Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sardiman. (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Sudijono, Anas. (2008). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Sudjana, Nana. (2007). Strategi Pembelajaran Kooperatif: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Predana Media Group.
Sugandi, Achmad, dkk. (2000). Belajar dan Pembelajaran. Semarang:IKIP PRESS.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suherman, E. (2003). Evaluasi Pembelajaran Matematika. Bandung: JICA UPI.
Suprijono, Agus. (2012). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Susetyo, Budi. (2010). Statistika Untuk Analisis Data Penelitian. Bandung: PT. Refika Aditama.
Syaiful, Bahri Djamarah. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Tim Penyusun. (2010). Pedoman Penyusunan Skripsi. Edisi Keempat. Bandung: FKIP UNLA
Arikunto, Suharsimi. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Dua). Jakarta: Bumi Aksara.
Herianti, Yanti. (2006). Tanya Jawab Seputar Penelitian Pendidikan Sains. Jakarta:Bumi Aksara.
Kusnandar. (2008). Aktivitas Belajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Muhaimin, Abdul Mujib. (1993). Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung: Trigenda Karya.
Mulyasa, E. (2005). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional. (2001). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Permana, Leni dkk. (2009). Ekonomi 2 untuk SMA kelas XI. Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.
Roestiyah. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Asdi Mahasatya.
Ruseffendi, E. T. (2005). Dasar-dasar Matematika Modern dan Komputer untuk Guru (Edisi 5). Bandung: Tarsito.
Sagala. S. (2007). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sanjaya, Wina. (2007). Strategi Pembelajaran Kooperatif: Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sardiman. (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Sudijono, Anas. (2008). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Sudjana, Nana. (2007). Strategi Pembelajaran Kooperatif: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Predana Media Group.
Sugandi, Achmad, dkk. (2000). Belajar dan Pembelajaran. Semarang:IKIP PRESS.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suherman, E. (2003). Evaluasi Pembelajaran Matematika. Bandung: JICA UPI.
Suprijono, Agus. (2012). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Susetyo, Budi. (2010). Statistika Untuk Analisis Data Penelitian. Bandung: PT. Refika Aditama.
Syaiful, Bahri Djamarah. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Tim Penyusun. (2010). Pedoman Penyusunan Skripsi. Edisi Keempat. Bandung: FKIP UNLA
Downloads
Published
2013-12-30
How to Cite
Andriyanti, A., Herdhiana, R., & Lisnawati, C. (2013). Implementasi Metode Pembelajaran Drill dengan Teknik Inquiry untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. EDUCARE, 11(2), 35–46. Retrieved from https://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/educare/article/view/186
Issue
Section
Research