Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tai (Team Assisted Individualization) Terhadap Aktivitas Belajar Siswa
Keywords:
Treffinger Learning Model, Creative Thinking AbilityAbstract
The method used in the research is the method of the experimental method. The nature of the research used in this study is quantitative research. The sample in this study was students of class XI IPS 3 into the experimental class and XI IPS 4 became the control class. This experimental study measures attitudes, so using data collection techniques done with non-tests, namely through observation or observation, obtained the interpretation of the observations of student learning activities in the experimental class is 75% with a good category compared to the control class. These results directly prove that in the experimental class with the application of the TAI Cooperative Learning Model there is an increase compared to the experimental class. In accordance with the. the results of the processing of the difference test are obtained t count table 11.208> t table (40; 0.05) is 1.684, then H1 is accepted and H0 is rejected.References
Arikunto. Suharsimi (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamarah, Syaiful Bahri dkk. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Hamid Darmadi. (2011).Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Isjoni. (2007). Cooperative Learning. Bandung:Alfabeta.
Krismanto. (2005). Belajar Secara Kooperatif Sebagai Salah Satu Pembelajaran Aktif. Jakarta: Rineka Cipta.
Kunandar. (2008). Aktivitas Belajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Lie, Anita. (2008). Cooperative Learning (Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas). Jakarta: PT. Grasindo.
Martinis Yamin. (2010). Kiat Membelajarkan Siswa. Jakarta:Gaung Persada Press
Martinis Yamin. (2011). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta:Gaung Persada Press.
Miftahul Huda. (2012). Cooperative Learning. Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
Oemar Hamalik. (2008). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Bumi Aksara: Jakarta.
Ridwan. (2011). Skala Pengukuran Variable-Variable Penelitian. Bandung:Alfabeta.
Ronga Litonga. (2007). Ekonomi untuk SMA kelas XI.Jakarta:Phibeta.
Sardirman. (2011). Interaksi & Motivasi Belajar mengajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Shlomo Sharan. (2012). The Handbook of Cooperative Learning. Yogyakarta:Familia.
Silberman, Melvin.L. (2011) Active Learning 101 cara belajar siswa aktif. Bandung:Nusamedia.
SISDIKNAS. Sistem Pendidikan Nasional No. 20/2003. Jakarta: Sinar Grafika.
Slameto. (2010). Belajar & Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Slavin, R. E. (2008). Cooperative Learning : Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.
Sudijono. (2008). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Rajawali Pers: Jakarta.
Sugiyono. (2009). Statistika Untuk Penelitian. Bandung:Alfabeta.
Sugiyono .(2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.
Sukmadinata. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syaiful. (2003). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung:Alfabeta.
Tim penyusun. (2011). Pedoman Penyusunan Skripsi. FKIP UNLA : Bandung.
Trihendradi. (2010). Step by Step SPSS 18.0 Analisis Data Statsitik. Yogyakarta Andi.
Tukiran. (2011). Model-model Pembelajaran Inovatif. (2011). Bandung:Alfabeta.
Utomo Dananjaya. (2010). Media Pembelajaran Aktif. Bandung:Nuansa.
Djamarah, Syaiful Bahri dkk. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Hamid Darmadi. (2011).Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Isjoni. (2007). Cooperative Learning. Bandung:Alfabeta.
Krismanto. (2005). Belajar Secara Kooperatif Sebagai Salah Satu Pembelajaran Aktif. Jakarta: Rineka Cipta.
Kunandar. (2008). Aktivitas Belajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Lie, Anita. (2008). Cooperative Learning (Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas). Jakarta: PT. Grasindo.
Martinis Yamin. (2010). Kiat Membelajarkan Siswa. Jakarta:Gaung Persada Press
Martinis Yamin. (2011). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta:Gaung Persada Press.
Miftahul Huda. (2012). Cooperative Learning. Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
Oemar Hamalik. (2008). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Bumi Aksara: Jakarta.
Ridwan. (2011). Skala Pengukuran Variable-Variable Penelitian. Bandung:Alfabeta.
Ronga Litonga. (2007). Ekonomi untuk SMA kelas XI.Jakarta:Phibeta.
Sardirman. (2011). Interaksi & Motivasi Belajar mengajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Shlomo Sharan. (2012). The Handbook of Cooperative Learning. Yogyakarta:Familia.
Silberman, Melvin.L. (2011) Active Learning 101 cara belajar siswa aktif. Bandung:Nusamedia.
SISDIKNAS. Sistem Pendidikan Nasional No. 20/2003. Jakarta: Sinar Grafika.
Slameto. (2010). Belajar & Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Slavin, R. E. (2008). Cooperative Learning : Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.
Sudijono. (2008). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Rajawali Pers: Jakarta.
Sugiyono. (2009). Statistika Untuk Penelitian. Bandung:Alfabeta.
Sugiyono .(2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.
Sukmadinata. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syaiful. (2003). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung:Alfabeta.
Tim penyusun. (2011). Pedoman Penyusunan Skripsi. FKIP UNLA : Bandung.
Trihendradi. (2010). Step by Step SPSS 18.0 Analisis Data Statsitik. Yogyakarta Andi.
Tukiran. (2011). Model-model Pembelajaran Inovatif. (2011). Bandung:Alfabeta.
Utomo Dananjaya. (2010). Media Pembelajaran Aktif. Bandung:Nuansa.
Downloads
Published
2012-12-28
How to Cite
Aprilianti, S., Zahara, R., & Herdhiana, R. (2012). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tai (Team Assisted Individualization) Terhadap Aktivitas Belajar Siswa. EDUCARE, 10(2), 82–93. Retrieved from https://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/educare/article/view/181
Issue
Section
Research