Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Terhadap Peningkatkan Semangat Belajar Siswa dan Implikasinya Terhadap Hasil Belajar Siswa
Keywords:
Enthusiasm, Snowball throwing Model, Learning OutcomesAbstract
The purpose of this study entitled The Effect of Cooperative Learning Type Snowball Type Throws Against Increasing Student Learning Spirit and Its Implications in Learning Outcomes, written by Solihatul Fadila, with Euis Eka Ei Pramiarsih and Ria Herdhiana's supervisors.The purpose of this study was to examine the use of snowball throwing learning models on business communication subjects on the enthusiasm and learning outcomes of students. The population of this study is SMK Negeri 3 Bandung. To achieve the purpose of this study, sampling was determined by Sampling Purposive method so that 34 samples were selected from the experimental class and kontrol class. The research instrument used was observation, tests, questionnaires and documentation. Observations on the use of snowball throwing learning models are very good. he results of the tests were normality test, homogeneity test, t test, gain test and correlation test. The results of the study show that the snowball throwing model can improve the enthusiasm and learning outcomes of students, and all indicators of enthusiasm and learning outcomes are achieved. The advantages of this model are very useful and as an alternative to learning that wants good enthusiasm and learning outcomes.References
Agus Suprijono. (2013). Cooperative Learning, Teori & Aplikasi PAIKEM.
Amos Neolaka (2014). Metode Penelitan dan Statistik. Bandung: Remaja Rodaskarya.
Arikunto,S. (2002), Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek,Jakarta :
Arifin, Z. (2014). Penelitian pendidikan metode dan paradigma baru . Bandung: Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arrian. (2006). Inovasi Pembelajaran,Surabaya : Bina Aksara
Aqib, dkk. 2014. Model-model Pembelajaran. Bandung:Yrama Widya.
Aunurrahman. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta Bineka Cipta
Aqib, dkk. (2014). Model-model Pembelajaran. Bandung: Yrama Widya.
Efektif dan Menyenangkan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Hidayat, Asep. Begini Cara Pengujian Hipotesis Komparatif Dengan Uji T-Test Menggunakan Excel dan SPSS. Bandung: Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Langlangbuana, 2017.
—. Cara Uji Normalitas dan Homogenitas. Bandung: Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Langlangbuana, 2017.
Khanifatul. (2014). Pembelajaran Inovatif: Startegi Mengelola Kelas Secara
Kontruktivistik Konsep, Landasan, Teristik-Praktis dan Implementasinya. Jakarta: Prestasi Pustaka
Komalasari, Kokom. (2013). Pembelajaran Kontekstual : Konsep dan Aplikasi. Bandung : PT Refika Adiatama
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Raharjo, S. (2018). Cara Melakukan Uji Analisis Korelasi. Dipetik Agustus 26, 2018, dari SPSS Indonesia Olah Data Dengan Statistik Menggunakan SPSS: https://www.spssindonesia.com/2014/02/analisis-korelasi-dengan-spss.html
Rusman (2013). Model-model Pembelajaran mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Santoso, Singgih. Statistika Hospitalitas. Yogyakarta: Deepublish CV Budi Utama, 2016
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor – Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta:
Amos Neolaka (2014). Metode Penelitan dan Statistik. Bandung: Remaja Rodaskarya.
Arikunto,S. (2002), Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek,Jakarta :
Arifin, Z. (2014). Penelitian pendidikan metode dan paradigma baru . Bandung: Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arrian. (2006). Inovasi Pembelajaran,Surabaya : Bina Aksara
Aqib, dkk. 2014. Model-model Pembelajaran. Bandung:Yrama Widya.
Aunurrahman. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta Bineka Cipta
Aqib, dkk. (2014). Model-model Pembelajaran. Bandung: Yrama Widya.
Efektif dan Menyenangkan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Hidayat, Asep. Begini Cara Pengujian Hipotesis Komparatif Dengan Uji T-Test Menggunakan Excel dan SPSS. Bandung: Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Langlangbuana, 2017.
—. Cara Uji Normalitas dan Homogenitas. Bandung: Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Langlangbuana, 2017.
Khanifatul. (2014). Pembelajaran Inovatif: Startegi Mengelola Kelas Secara
Kontruktivistik Konsep, Landasan, Teristik-Praktis dan Implementasinya. Jakarta: Prestasi Pustaka
Komalasari, Kokom. (2013). Pembelajaran Kontekstual : Konsep dan Aplikasi. Bandung : PT Refika Adiatama
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Raharjo, S. (2018). Cara Melakukan Uji Analisis Korelasi. Dipetik Agustus 26, 2018, dari SPSS Indonesia Olah Data Dengan Statistik Menggunakan SPSS: https://www.spssindonesia.com/2014/02/analisis-korelasi-dengan-spss.html
Rusman (2013). Model-model Pembelajaran mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Santoso, Singgih. Statistika Hospitalitas. Yogyakarta: Deepublish CV Budi Utama, 2016
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor – Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta:
Downloads
Published
2018-06-30
How to Cite
Fadila, S., Pramiarsih, E. E., & Herdhiana, R. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Terhadap Peningkatkan Semangat Belajar Siswa dan Implikasinya Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 4(1), 31–40. Retrieved from https://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/jp2ea/article/view/312
Issue
Section
Research