Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning

Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning

Authors

  • Sari Aprilia Leksani Program Studi Pendidikan Ekonomi, FKIP, Universitas Langlangbuana
  • Erliany Syaodih Program Studi Pendidikan Ekonomi, FKIP, Universitas Langlangbuana
  • Ilyas Program Studi Pendidikan Ekonomi, FKIP, Universitas Langlangbuana

Keywords:

Discovery Learning Model, Creative Thinking Ability

Abstract

The cause of the students are low student knowledge, the ability of students to be low, students 'thinking is still not creative, students' attitude in learning tends to be lazy, and the cause of the teacher is the method of learning is not appropriate. One of the learning models that can guide students into a cognitive thinker is the learning model of Discovery Learning. To handle the problem of students who are less creative then this learning model is suitable to improve student creativity. This research was conducted in SENIOR HIGH SCHOOL 11 Bandung with sample selection based on purposive sampling where sample XI SOCIAL 2 which become experimental class and XI SCIENCE 2 which become control class.  The results of this study were obtained as follows: (1) There is an increase in the ability to think creatively in writing high school students after applied learning model Discovery Learning (2) Improvement of creative thinking skills in writing high school students whose learning using learning model Discovery Learning is better than students who use Scientific learning in general.

References

Ali, & Asrori. (2006). Psikologi Remaja, Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Arifin, Z. (2014). Penelitian Pendidikan, Metode dan Paradigma Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2011). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Raja Grafinfo Persada.

Budimansyah, D. (2003). Model Pembelajaran Berbasis Portofolio Ekonomi. Bandung: Ganesindo.

Gultom, S. (2014). Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kemdikbud.

Hamalik, O. (2015). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamdi, A. S. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Aplikasi dalam Pendidikan. Yogyakarta: Deepublisher.

Hidayat, A. (2017). Begini Cara Pengujian Hipotesis Komparatif Dengan Uji T-Test Menggunakan Excel dan SPSS. Bandung: Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Langlangbuana.

Hidayat, A. (2017). Begini Cara Pengujian Validitas dan Realibilitas Instrumen Penelitian. Bandung: Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Langlangbuanak.

Hidayat, A. (2017). Cara Uji Normalitas dan Homogenitas. Bandung: Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Langlangbuana.

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Illahi, M. T. (2012). Pembelajaran Discovery Strategy & Mental Vocational Skill. . Yogyakarta: Diva Press.

Kurniasih, I., & Sani, B. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 Konsep dan Penerapan. Surabaya: Kata Pena.

Lestar, E. T. (2016). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Upaya Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa. Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Upaya Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa.

Munandar, U. (2004). Kreativitas dan Keberbakatan Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif, dan Bakat. Jakarta: Gramedia Pustaka.

Munandar, U. (2009). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

Nazir. (2011). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Nurjanah, D. S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Mts. Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Mts.

Rudyanto, H. E. (2014). Model Discovery Learning dengan Pendekatan Saintifik Bermuatan Karakter untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Model Discovery Learning dengan Pendekatan Saintifik Bermuatan Karakter untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif.

Rusman. (2013). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo.

Sani. (2014). Pembelajaran Saintifik Untuk Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Santoso, S. (2014). Panduan Lengkap SPSS Versi 20 Edisi Revisi. Jakarta: Gramedia.

Santoso, S. (2016). Statistika Hospitalitas. Yogyakarta: Deepublish CV Budi Utama.

Saputra, R. (2017, December 7). Tutorimaru. Dipetik 2018, dari http://tutorimaru.blogspot.com/2017/12/uji-gain-ternormalisasi.html?m=1

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: CV Alfabeta.

Syah, M. (2016). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.

Wijaya, C. (2007). Sarana Pengembangan Mutu Sumber Daya Manusia. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Winarno, & Ismaya. (2007). Kamus Besar Ekonomi. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2018-06-30

How to Cite

Leksani, S. A., Syaodih, E., & Ilyas. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 4(1), 16–23. Retrieved from https://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/jp2ea/article/view/309

Issue

Section

Research
Loading...