Vol. 4 No. 1 (2018)
Research

Pemanfaatan Video Tutorial MYOB Terhadap Keterampilan Siswa dalam Mengoperasikan Aplikasi Komputer Akuntansi

Chintya Dewi Giovani
Program Studi Pendidikan Ekonomi, FKIP, Universitas Langlangbuana
Asep Hidayat
Program Studi Pendidikan Ekonomi, FKIP, Universitas Langlangbuana
Popon Mariam
Program Studi Pendidikan Ekonomi, FKIP, Universitas Langlangbuana
Published June 30, 2018
Keywords
  • Media Video Tutorial,
  • MYOB,
  • Keterampilan Siswa
How to Cite
Giovani, C. D., Hidayat, A., & Mariam, P. (2018). Pemanfaatan Video Tutorial MYOB Terhadap Keterampilan Siswa dalam Mengoperasikan Aplikasi Komputer Akuntansi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 4(1), 49-60. Retrieved from https://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/jp2ea/article/view/315

Abstract

This research is about MYOB Tutorial Video utilization to improve students skills in operating computer accounting applications. This title was taken based on the lack of students skills in learning the MYOB software for Accounting Application.  The reality in the field researchers found the problem that there are still many high school students in the accounting have difficulty operating the MYOB application, one of the causative factors is the limited media used in presenting interesting media and being able to clarify material that can improve students' understanding and skills in operating MYOB in the learning process. The research method used in this study is an experimental research method by comparing the skills of students who use video tutorial media and students who use the learning module media. This research uses quasi experimental method with nonequivalent control group design research design and quantitative research. The population of this study were students SMK Bina Warga Bandung XI Accounting. Data collection techniques use practical tests skill and observation of the implementation of learning.

References

Abdulhak, I., & Darmawan, D. (2015). Teknologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Arifin, Z. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Arifin, Z. (2014). Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Darmawan, D. (2012). Teknologi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Daryanto. (2015). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Grava Media.

Hidayat, A. (2017a). Begini Caranya Menentukan Populasi dan Sampel untuk Penulisan Skripsi. Bandung: Program Studi Pendidikan Ekonimi FKIP Universitas Langlangbuana.

Hidayat, A. (2017b). Begini Cara Pengujian Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian. Bandung: Program Studi Pendidikan Ekonimi FKIP Universitas Langlangbuana.

Hidayat, A. (2017c). Begini Cara Pengujian Normalitas dan Homogenitas. Bandung: Program Studi Pendidikan Ekonimi FKIP Universitas Langlangbuana.

Hidayat, A. (2017d). Begini Cara Pengujian Hipotesis Komparatif dengan Uji T-Test Menggunakan Excel dan SPSS. Bandung: Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Langlangbuana.

Iriantara, Y. (2014). Komunikasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Kuntoro, A. (2008). Aplikasi Dasar-dasar Komputer Akuntansi Menggunakan MYOB Accounting. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2017). Penlitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Munadi, Y. (2010). Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Bari. Jakarta: Gaung Persada Press.

Niswah, N. (2015). Keterampilan dan Nilai sebagai MAteri dalam Pendidikan.

Nugroho, P. A. (2015, April 28). Pemanfaatan Media Audio Video dalam Pembelajaran. Dipetik 09 07, 2018, dari Media Pembelajaran: http://aripristiantonugroho.blogspot.com/2015/04/pemanfaatan-media-audio-video-dalam.html

Purwoko. (2010). Lima Macam Hasil Belajar. Diambil kembali dari http://www.e-makalah.com

Rahyubi, H. (2012). Teori-teori Belajar dan Aplikasi Pembelajaran Motorik. Bandung: Nusa Media.

Reber. (2008). Keterampilan Belajar. Dipetik 07 08, 2018, dari http://www.guruketerampilan.com

Robbins. (2008). Kategori Keterampilan. Diambil kembali dari http://id.shvoong.com/business-management/human reource

Rusman, K. (2013). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sudjana, N. (2014). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sudrajat, A. (2008, 6 18). Penilaian Psikomotorik. Dipetik 2018, dari https://akhmadsudrajat.wordpress.com

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata. (2012). Metode Penelitian Pendidikan . Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suryani. (2012). Komputer Akuntansi MYOB SMK Kompetensi Mengoperasikan Aplikasi Komputer Akuntansi MYOB versi 18. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Suyono. (2013). Komputer Akuntansi Kelas XI Jilid 2. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Triantoro, A. (2012). MYOB v.18 Penyelesaian Kasus Pendekatan Bukti Transaksi. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Warren, C. S., Reeve, J. M., & Duchac, J. E. (2016). Pengantar Akuntansi Indonesia Adaptation. Jakarta: Salemba Empat.